Jolanda meijer Maxi Meubel

Ondernemer van de maand september: Jolanda Meijer van Maxi Meubel Amsterdam

Iemand die 550 gulden uitgeeft aan een bankstel heeft misschien wel harder gespaard dan iemand die 5000 betaald. Dat is de wijze les die Jolanda Meijer (45), eigenaresse van meubelwinkel Maxi Meubel, van haar vader heeft geleerd. Persoonlijk contact met de klant, goede service en een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Dat is waar haar winkel aan de oer-Amsterdamse Dappermarkt op draait. ‘Zo heeft mijn vader me opgeleid en daar sta ik voor 1000 procent achter.’

Landelijk wonen
Maxi Meubel is XXL store van het merk Urban Sofa, premium dealer van Jouw Meubel en sinds kort verkoper van accessoires van River Dale. ‘Ik richt me op landelijk wonen, een hele gezellige winkel is het. Het is een feestje om hier te kopen,’ aldus Meijer die de winkel met haar moeder runt.

Een echte handelsfamilie
Het ondernemen in de meubelbranche is Meijer met de paplepel ingegoten. Op haar zestiende had ze de keuze: starten aan de middelbare detailhandelschool of meedraaien in de kleine meubelzaak van haar vader, die eerder onderdirecteur bij Kwantum was. Ze koos voor het laatste en leerde snel de kneepjes van het ondernemersvak. Eerst in de twee kleine winkels, later in een groot pand op de Eerste van Swindenstraat. ‘Ik was verantwoordelijk voor het personeel en de inkoop en verkoop. Mijn zus deed de boekhouding.’

Maxi Meubel Amsterdam Jolanda Meijer

Over een andere boeg
Toen de vader van Meijer 12 jaar geleden overleed heeft Meijer samen met haar moeder de zaak voortgezet. Maar net als veel ondernemers werd ook Meijer getroffen door de crisis. Ruim een jaar geleden besloot ze het over een andere boeg te gooien en is ze Maxi Meubel gestart. Het verschil met de vorige winkels? Pa Meijer richtte zich op hoogglans, het moderne segment. Meijer zoekt het in landelijk wonen.

Service het allerbelangrijkste
Volgens de onderneemster, die een hele brede doelgroep heeft, is dat ook echt het enige verschil. Haar vader heeft haar geleerd dat goede service het belangrijkste van alles is. Hij koos volgens Meijer voor een andere benadering dan zijn concurrenten. ‘Neem bijvoorbeeld het kleurrijke kunstleren Contra-bankstel dat vroeger in alle huishoudens enorm populair was: deze was overal te koop voor 950 gulden. Mijn vader vond dat dit veel lager kon en is ver beneden deze prijs gaan zitten. Vrachtwagens vol werden er vanaf die dag bij ons geleverd.’

Altijd tevreden klanten
Aan dit principe houdt Meijer zich vast. Mooie, kwalitatief goede meubels voor een scherpe prijs. En als er een keer iets niet goed is, dan wordt er een nieuw exemplaar bezorgd. Dat levert tevreden klanten op. ‘Klanten van Urban Sofa moeten zich registreren en aangeven hoe ze behandeld zijn in de winkel. Ik krijg altijd minimaal een 8. Ik laat klanten uren koffie drinken in mijn winkel als ze die tijd nodig hebben om na te denken.’

80% van de klanten via Facebook
Adverteren doet Meijer voornamelijk via Facebook en dat werkt naar eigen zeggen goed. ‘Ik post bijna elke dag wel een nieuw product uit de winkel. Ik durf te zeggen dat 80% van mijn klanten via Facebook bij me zijn gekomen.’ Ze neemt altijd de tijd om op haar klanten te reageren via mail of per Facebook. ‘Als iemand ‘s-nachts een berichtje plaats op mijn Facebook en ik zie dat toevallig, dan reageer ik meteen even.’

Maxi Meubel Amsterdam Dappermarkt voorgevel

Ook voor Dappermarkt bezoekers
Meijer ziet steeds vaker jonge stellen in haar winkel die net een ‘hypotheek’ hebben gekregen en hun hele inrichting bij Maxi Meubel kopen. Hier speelt de onderneemster op in. Ze ziet uitbreiding van haar assortiment als belangrijkste doel voor de komende jaren. Zo is ze sinds kort begonnen met de verkoop van accessoires van River Dale, tezijnertijd moet hier Riviera Maison bijkomen. ‘Ik wil dat ook Dappermarktbezoekers sneller bij me naar binnen lopen voor bijvoorbeeld een cadeautje.’ Uiteindelijk wil Meijer dat mensen in haar winkel terecht kunnen voor de hele inrichting van hun huiskamer, dus van bankstellen tot tafels en van kaarsen tot kleedjes. Alles voor ‘gezellige’ prijzen en met goede service. ‘Mensen behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden. En altijd ‘u’ zeggen, nog zo’n wijze les van mijn vader.’

De Ondernemer van de maand is een ondernemer die stappen naar groei maakt. Stappen die niet direct te maken hebben met bestaande klanten en alledaags werk. Het zijn stappen om nieuwe business binnen te halen, het netwerk uit te breiden of inspiratie op te doen. Wij van Dibbadoo zetten ook voortdurend stappen om onze producten te verbeteren. Daarom hebben we veel waardering voor ondernemers die ook stappen zetten.