Wat is Google Analytics en hoe werkt het?

Je hebt een mooie website, maar je wilt ook graag weten hoe vaak en door wie je website wordt bezocht. Voor dagelijks inzicht in het bezoekverkeer van je website hoef je geen specialisten in te huren. Je kunt dit eenvoudig zelf achterhalen vanachter je computer, met Google Analytics. En het mooie is, het is helemaal gratis.

Adwords-plaatje

Wat is Google Analytics?
Google Analytics vertelt je hoe bezoekers op je site zijn gekomen en hoeveel tijd bezoekers gemiddeld bij je doorbrengen. Ook laat het zien wat je bezoekers op je site hebben gedaan en welke webpagina’s ze hebben bezocht. Allemaal waardevolle informatie voor een ondernemer! Het laat je zien wat de wensen en het zoekgedrag van je potentiële klanten zijn en laat zien waar ze zich bevinden. Die kennis kun je gebruiken in je marketingstrategie. Je kunt bijvoorbeeld gerichter gaan adverteren en artikelen publiceren.

Hoe begin je?
Google Analytics is eenvoudig te gebruiken. Je meldt je aan via de website van Google Analytics. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account. Eenmaal aangemeld, dien je een stukje code te implementeren op je website. Als je klant bent bij Dibbadoo helpen wij je hier kosteloos mee op weg. Wanneer je klaar bent met de set-up kun je in Google Analytics via de functie ‘rapporten weergeven’ de statistieken over jouw website inzien. Je ziet daar bijvoorbeeld het aantal bezoeken, de paginaweergaves en het aantal pagina’s per bezoek. Ook geeft het inzicht in de gemiddelde bezoektijd en het bouncepercentage, oftewel het bezoek dat maar één pagina of je site bezoekt en daarna weer vertrekt.

Populaire zoekwoorden
Veel bezoek komt via zoekmachines als Google en Yahoo op je site terecht. Via Analytics kun je achterhalen welke zoekwoorden je bezoekers hebben ingetypt toen ze naar jouw product of dienst op zoek gingen. Je kunt ze vinden onder de knoppen ‘acquisitie’, ‘kanalen’ en ‘organic search’. Vervolgens zie je de gebruikte zoekwoorden staan. Deze informatie is heel nuttig. Op basis van de zoekwoorden kun je bijvoorbeeld de content op de website optimaliseren.

Via welke websites komen bezoekers op jouw site?
Naast de bekende zoekmachines, kan je bezoek ook via een link op een andere site op je website terecht zijn gekomen. Via de knoppen ‘acquisitie’ en ‘verwijzingen’ kun je bekijken op welke websites jouw website wordt genoemd. Als je veel aan linkbuilding doet, kun je hier meten hoe succesvol dit is.

Welke webpagina’s werken wel en welke niet?
Onder ‘gedrag’ en ‘gedragsstroom’ kun je zien hoe je bezoeker zich gedraagt binnen je website. Welk percentage bezoekers verlaat je site via een bepaalde pagina en waar gaan ze heen? Op basis van deze informatie kun je je webpagina’s gaan optimaliseren. En monitoren welke content op je site werkt en welke niet.

Zoekscherm benutten om je website te optimaliseren
Een zoekscherm op je site? Ook hier kun je interessante informatie uit halen. Door in Analytics te bekijken wat er in het zoekscherm wordt ingetypt, kun je bijvoorbeeld achterhalen waarnaar je bezoekers op zoek gaan als ze je website bezoeken. Dit laat weer zien wat er nog niet goed vindbaar is op je site. Die informatie is weer waardevol voor het verbeteren van je site.

Herkomst bezoek achterhalen
Nieuwsgierig naar de herkomst van je sitebezoek? Ook dit kun je met Google Analytics achterhalen. Op een wereldkaart is te zien hoeveel bezoeken uit welk land je hebt gehad. Je kunt vervolgens op land of specifieke plaats selecteren. Zo zie je waar je bezoek vandaan komt en hoelang deze bezoekers op je site blijven. Erg interessant als je wilt achterhalen waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden.

Conversie verhogen
Dankzij Google Analytics kun je veel waardevolle informatie over je website achterhalen. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken voor het optimaliseren van je website. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk te bepalen welke doelen je hebt met je website en webpagina’s. Zo weet je wat de call to action moet zijn en kun je door het analyseren van het bezoek op je website naar het juiste doel toewerken. Zo kun je de conversie van je website flink verhogen.

Wil je graag Google Analytics koppellen aan je Dibbadoo website? Neem dan contact op met onze helpdesk, we helpen je kosteloos op weg.